آشنایی با واشر و نحوه کار آن

آشنایی با واشر و نحوه کار آن

 

همه ماشین ها از یک قطعه تشکیل نمی شوند. بسیاری از ماشین ها ده ها یا حتی صدها قطعه دارند. برای جلوگیری از نشتی در اطراف سطوحی که این قطعات به هم می رسند، از واشر استفاده می شود. واشرها یک سطح مستحکم و غیر قابل نفوذ بین دو یا چند قسمت ایجاد می کنند. پس از نصب، قطعات را با کمک واشر به هم می بندند تا هرگونه گاز یا مایعی که از داخل قطعات جریان می یابد نشت نکند.

واشر چیست؟

واشر یک قطعه بسیار مهم برای آب بندی سطوحی که دو یا چند قسمت را به هم متصل می کنند می باشد. حتی اگر دو قسمت از یک ماشین همسطح با یکدیگر قرار گیرند، محیطی غیر قابل نفوذ را ارائه نمی دهند. چراکه یک شکاف کوچک آنها را از هم جدا می کند و اگر این قطعات حاوی گاز یا مایع تحت فشار باشند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. هنگامی که قطعات تحت فشار قرار می گیرد، گاز یا مایعی که از طریق آن ها جریان می یابد ممکن است از اطراف سطح خارج شود.

برای مثال در موتورهای خودرو مایع خنک کننده تحت فشار و روغن از طریق سرسیلندر و بلوک جریان می یابد. برای جلوگیری از نشتی در اطراف سطح این دو قسمت از واشر استفاده می شود. این واشر که به عنوان واشر سر سیلندر شناخته می شود، بین سر سیلندر و بلوک قرار می گیرد. حتی زمانی که مایع خنک کننده و روغن تحت فشار قرار می گیرند، هیچ نشتی انجام نمی شود. اگر موتور خودرو واشر سر سیلندر نداشته باشد یا اگر واشر آن از کار بیفتد، مایع خنک کننده و روغن در اطراف ناحیه بین سرسیلندر و بلوک نشت می کند.

عملکرد واشر چگونه است؟

واشرها با ایجاد و حفظ یک سطح غیر قابل نفوذ، برای تحمل حداکثر فشار طراحی شده و بسیار کاربردی هستند. تا زمانی که فشاری که واشر در معرض آن قرار می گیرد کمتر از درجه بندی مشخص واشر باشد، سطح مورد نظر آب بندی شده و نشت در آن ایجاد نمی شود. واشرها می توانند سطح غیر قابل نشت ایجاد کنند. زیرا از مواد مقاوم در برابر فشار ساخته شده و این مواد می توانند فشار زیادی را تحمل کنند.

واشرها از مواد مختلفی ساخته می شوند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • فولاد ضد زنگ
  • مس
  • فایبرگلاس
  • لاستیک
  • سیلیکون
  • چوب پنبه
  • پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE)

برای اینکه یک واشر به خوبی عمل کند، باید طوری طراحی شود که با سطوح قطعاتی که در آن بکار گرفته می شود، مناسب باشد.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0